måndag 15 oktober 2012

60 årsfest på Kreta งานวันเกิดที่ประเทศกรีซ

Att fylla 60 är inget att vara rädd för , det vet jag nu. Livet blir bara bättre och bättre när man passerat en viss punkt....kan det vara punkten då man slutar jobba och får sin frihet åter?
För att fira min födelsedag hade jag hyrt ett hus för 7 personer i byn Loutro på Kretas sydkust. Jag kunde inte tänka mig att fler som skulle vilja komma, men vi blev 19! Mycket roligt för mig och alla verkade trivas och uppskatta den särskilda stämningen i Loutro. Byn är omgiven av höga berg så det har inte varit möjligt att bygga någon väg dit, i stället får man ta båten om man inte vill vandra på stigarna över bergen. Lugnt och fridfullt.

ไม่ต้องกลัว60ปี  ชีวิตดีขึ้นเพราะว่าไม่ต้องทํางานทุกวันสบายๆ  เมื่อวันเกิดผมเช่าบ้านที่หมู่บ้านเล็กที่เกาะ  หมู่บ้านเงียบและสงบเพราะไม่มีถนนหรือรถ  ต้องไปทีนันขับเรือหรือเดิน





McDonaldsindex är inget för mig eftersom jag inte äter där men i Grekland fungerar Ouzoindex bra eftersom en ouzo på en bar kan kosta alltifrån €1-5. I Loutro fick man betala mellan €1.5 -2 vilket jag tycker är mycket bra.
ทุกคนชอบดื่มouzo
                            Strandade valar                                                På väg till en annan strand



Här inne bodde de flesta av oss i ett komplex av hus och lägenheter
ที่นี้เราพักทั้งหมด19คน
Den 15e  september blev jag uppriktigt överraskad av champagne frukost på sängen, inget dum sätt att börja dagen på....
ตอนเช้าวันเกิดผมแปลกใจมาก  เพื่อนผมให้ผมขนมเค้กกับไวน์พิเศษ


                                                  ......och sedan middag på kvällen
                                                      ตอนเย็นกินอาหารกรีกอร่อย
Själv skulle jag gärna göra om något liknande en annan sommar, ingen som fyller år snart?

2 kommentarer:

  1. Det verkade vara en trevlig avslutning när du helt och hållet klippte banden med ditt förra liv. Välkommen hem till Chiang Mai på riktigt.

    SvaraRadera
  2. Tack för det, nu känner jag mig som en riktig expat i den bästa av städer.....

    SvaraRadera