torsdag 26 april 2012

Phnom Penh พนมเปน

Svårt att skildra en stad som Phnom Penh där kontrasterna mellan eländig fattigdom och spektakulär rikedom är så tydliga. Men staden har sin charm, nätternas uteliv slår det mesta även om staden på dagen förvandlas till en smutstig, dammig och ganska tråkig plats.

Den franska matkulturen lever dock vidare här, förutom den kambodjanska maten finns det mycket mer och bättre farangmat och det finns bra vin till överkommliga priser!!!


พนมเปน มีคนจนมากแต่บางคนรวยเกินไป 
กลางคืนผมสนุกมีบาร์เบียเยอะๆกับคนกัมพูชาชอบคนผรั่ง
มีอาหารผรั่งกับไวน์แดงอ่รอย



แต่กลางวันเมืองสกปรกกับน่าเบือเทานั่น


Mitt stamhotel

โรงแรมผม




Några bilder från stadens vimmel.




Is går det åt även om den inte alltid är så hygieniskt hanterad

นำแขงบางทีสกปรกนิดหนอย



Ett hårt slit för de flesta

Tuk-Tuk modell kambodja       ตุ้กตุ้กกัมพูชา



Läckra bakverk går att hitta även här

รานขนมหวาน









Brukar tillbringa eftermiddagarna vid någon av de swimmingpooler som också fungerar som bar och restaurang
ตอนบ่ายสบายๆที่สระว่ายนำ



På natten hamnar jag ofta på "Heart of Darkness".......
กลางคืนผมไป Heart of Darkness บอยๆ 




Men för att komma in måste man först lämna ifrån sig sina skjutvapen......



                                           ห้ามพกปืน



Första gången jag var här för flera år sedan frågade jag den dumma frågan : Hur dags stänger ni i kväll?  Här stänger man när den sista gästen inte orkar längre.
คลับที่คนชอบไป  ปิดดึกเวลาไม่มีลูกค้าไม่เมือนกันประเทศไทย

 Tjejerna i baren som jag känner lite vid det här laget.    พนักงานในคลับ

och man blir inte ruinerad av deras drinkar




Sent på kvällen................bardisken går också att dansa på..........

ดึกบางคนสนุกมากกับเป็นบ้านิดหนอย   เต้นบนเวที่


Men fortare och fortare tröttnar jag på det vilda utelivet här, stannar inte så länge som tidigare utan uppskattar mer och mer lugnet vid havet. Så dagen därpå fortsatte jag söderut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar