onsdag 7 mars 2012

Rök över Chiang Mai อากาศเสีย

Minoritetsfolken i bergen använder sig fortfarande av svedjebruk. De eldar av sina marker innan regnet kommer vilket fyller luften i norra Thailand med rök. Normalt brukar eländet börja i mitten av mars men i år började det av någon anledning en månad tidigare och är värre en någon av de vintrar jag vistats här.


ชาวเขาเผาป่ากับไร่
 


När man mäter den här typen av föroreningar får man fram ett värde i µg/m3. I Thailand har man satt gränsvärdet för ohälsosam luft till 120 µg/m3, genomsnittligt över 24h. I EU är gränsen 40 och länder som Kananda och Australien 25-30 µg/m3.Senast jag kollade visade mätstationen närmast mig 201 µg/m3µg, http://aqmthai.com/ CityHall. Men det verkar finnas städer i Kina och Indien som har så höga värden året om, men där har jag aldrig funderat på att bo........

                             
                                 ไม่ดีต่อสุขภาพ



                                         Flyg har fått ställas in för att sikten är för dålig

                                         บางเครืองบินหยุด








                                Jag tog ändå en cykeltur i morse, här vid uppfarten till universitetet




     Men jag kan inte se Doi Suthep från min balkong längre............
    ดอยสุเทพดูไม่ได้

Det enda positiva är att trafiken är lugnare än normalt. Människor håller sig inomhus mer, en del har lämnat staden och många turister väljer naturligtvis andra destinationer.

แต่รถไม่ติดเพราะว่าคนไม่อยากออกบ้าน  

2 kommentarer:

  1. Alla myndighetspersoner, från hög till låg tjänsteman skyller röken på grannländerna. C M ligger ju nära Burma. Konsekvensen blir att det är burmeser som eldar i skogarna. Är det gästarbetare månne eller har Burma invaderat norra Thailand?

    SvaraRadera
  2. Och yes, kommentar funkar nu tror jag. Rök och burmeser eller inte.

    SvaraRadera